About the author

Jan Wörner

The Jan Wörner blog is written by the Chairman of the Executive Board of the German Aerospace Center, Johann-Dietrich ‘Jan’ Wörner – no hype! Jan Wörner writes all the posts himself and the gives then to DLR Corporate Communications for editing, picture research and online publication.
Johann-Dietrich Wörner was born in Kassel in 1954. He has been Chairman of the Executive Board of the German Aerospace Center since 1 March 2007.

Wörner studied civil engineering at the Technische Universität Berlin and the Technische Hochschule Darmstadt, from where he graduated in 1985. In 1982, as part of his studies, he spent two years in Japan, investigating earthquake safety. Until 1990 Wörner worked for the consulting civil engineers König und Heunisch. In 1990 he returned to Darmstadt University, where he was appointed to a professorship in Civil Engineering and took over as Head of the Testing and Research Institute. Before being elected President of the Technische Universität Darmstadt in 1995, he held the position of Dean of the Civil Engineering Faculty.
 

Posts from Jan Wörner

Energy Blog | 12. April 2010

Energie-Frage der Woche: Kann man allein mit der Kraft der Sonne fliegen?

Im Kreuzfahrtschiff sind elektrische Antriebe - gespeist von Dieselmotoren - heute Standard. In Hamburg fahren Brennstoffzellen-Busse mit Elektromotoren täglich im Linienverkehr. Und auch erste Flugzeuge hoben schon mit rein elektrischem Antrieb ab. Doch können auf der Suche nach pfiffigen und klimafreundlichen Antrieben auch Solarzellen genug Strom liefern, um ein Flugzeug zu starten? read more

Energy Blog | 12. April 2010

Energy question of the week: Is it possible to fly on nothing but solar power?

In cruise ships, electrical propulsion units – powered by diesel engines – are now standard equipment. Every day, buses with electric motors powered by fuel cells ply the streets of Hamburg. Now the first aircraft powered solely by electric motors are taking off. However, in the quest to find exciting, original and climate-friendly propulsion, are solar cells powerful enough to get an aircraft off the ground? read more

Comm Blog | 09. February 2010 | 2 Comments

Solar Impulse - Züricher Impressionen

"Was machst Du eigentlich nächsten Dienstag?" fragt der Kollege ganz harmlos. Mit dem heutigen Wissen würden mir direkt mehrere passende Antworten auf diese Frage einfallen, z. B. beim ersten Klingeln des Weckers um 05:20 Uhr: "Den besagten Kollegen verfluchen!". Stattdessen lautete die Antwort nur: "Eine Besprechung, ansonsten sieht es gut aus."

Der folgende Dienstag, acht Uhr in der Frühe: Ich radele auf einem Schweizer Armeefahrrad (Baujahr 1957) auf dem Flugfeld Dübendorf bei Zürich durch den Nebel. Das Ziel ist ein Hangar, in dem Wissenschaftler vom DLR-Institut für Aeroelastik aus Göttingen Standschwingungsversuche, kurz GVT (Ground Vibration Tests), an dem Prototypen des Leichtbau-Solarflugzeugs "Solar Impulse" durchführen. read more

Jan Wörner Blog | 15. January 2010 | 3 Comments

Ein besonderer Impuls ... Solar Impulse

Ein ganz spezielles Erlebnis: Ich hatte die Möglichkeit, die Arbeit der DLR-Mitarbeiter an Solar Impulse, dem Projekt von Bertrand Piccard und Andre Borschberg zur Erdumrundung in einem solargetriebenen Flugzeug vor Ort zu beobachten. read more

Jan Wörner Blog | 15. January 2010 | 3 Comments

A special impulse ... Solar Impulse

A very special experience: I had the opportunity to observe at first hand the work of DLR's staff on Solar Impulse, Bertrand Piccard and André Borschberg's project to circumnavigate the world in a solar-powered plane. read more