DLR Portal
Home
|
Sitemap
|
Contact
Imprint and terms of use
Privacy
Cookies & Tracking
|
Deutsch
You are here:
Home
:
Transport Models
News
Institute
Projects
Publications
Jobs
Transport Models
For Students
Clearing House of Transport Data
Transport Models
The Institute of Transport Research develops the following transport models:
ANTMOD: An agent-based model for passenger transport
ANTMOD stands for „Agile National Transport Model“ and constitutes an agent-based demand model for passenger transport. The model is based on the largest national travel survey in Germany (“Mobilität in Deutschland 2017”, in short: MiD) and is implemented in the programming language R. It is characterized by fast computing times, convenient handling, and high flexibility.
Full article
CAST: Ein Modell zur Simulation der deutschen Pkw-Flotte
Das Pkw-Besitzmodell CAST (kurz: CAr STock model) liefert Daten zur zukünftigen Entwicklung der deutschen Pkw-Flotte. CAST dient zur Abbildung und Bewertung der Auswirkungen von verkehrspolitischen Maßnahmen und veränderten Rahmenbedingungen auf den Pkw-Bestand. Bestandteil ist dabei auch die Diffusion neuer Technologien in der Pkw-Flotte (neue Antriebstechnologien und automatisierte Fahrzeuge).
Full article
CURRENT: Charging infrastructure for electric vehicles analysis tool
CURRENT is a microscopic charging demand tool for electric vehicles (EVs) providing time and location-specific information about charging. CURRENT gives information on the hourly electricity demand of an electric fleet over the course of a week and shows flexibility potential for controlled charging.
Full article
DEMO: Ein Modellverbund zur Analyse und Prognose des Personen- und Güterverkehrs in Deutschland
Für eine ökonomisch und ökologisch nachhaltige Entwicklung des Verkehrs in Deutschland bedarf es einer planerischen Steuerung des Verkehrssystems. Diese wird vor allem durch infrastrukturelle und organisatorische Maßnahmen realisiert. Um die Wirkung möglicher Veränderung auf das Verkehrssystem in Abhängigkeit ...
Full article
FreightTransportLab: Multiagentensimulation für den städtischen Güterverkehr
Im Jahr 2050 werden voraussichtlich annähernd 70 % der Weltbevölkerung in städtischen Agglomerationsräumen leben. Neben dem E-Commerce der Haushalte sowie der Ersetzung von Lagerhaltung in der Industrie und im Einzelhandel ist im Güterverkehr zudem ein Trend hin zu immer flexibleren sowie kleinteiligeren Belieferungen festzustellen. Die Folge ist eine deutliche Zunahme von Fahrten kleiner und mittlerer Lastfahrzeuge ...
Full article
TAPAS: Model for future demand in passenger transport
The TAPAS transport model provides data on the future development of passenger transport demand. Socio-demographic data and information on the time use of people whose mobility behavior is documented form its basis. TAPAS serves to map and evaluate measures and altered framework conditions which influence the demand for passenger transport and its infrastructure.
Full article
Copyright © 2023 German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.